Szanowni Państwo !
Podaję kolejną tematykę do realizacji w domu.
5 i 6 latki
Poniedziałek – 04. 05.
Słuchanie piosenki „Najpiękniejsze miejsce świata” – ( httos://www.mac.pl/edukacja przedszkolna/piosenki – zalogować się jako Rodzic); rozmowa na temat piosenki: O jakim miejscu jest piosenka?; Jakie ono jest?; Co to znaczy, że mamy „swój kawałek Polski”?
Zabawa ruchowa „Spacer krętą uliczką” ( na zasadzie „ciuciubabka” – kierowanie głosem np. 4 kroki w prawo, w lewo, do przodu ).
Słuchanie wiersza M. Strękowskiej – Zaremby „Małe miasteczko”:
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
dbają o swoje miasteczko.
Rozmowa na temat wiersza: Jak wygląda małe miasteczko?; Co ono przypomina?; Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku / na wsi? Jakie są różnice między miasteczkiem / wsią, a dużym miastem?
Wyjście z domu – oglądanie i porównywanie budynków mieszkalnych na sąsiednich posesjach; zwracanie uwagi na budownictwo; obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie; zabawy ruchowe. Powrót – Kp cz. IV s. 20, wg poleceń.
Wtorek – 05.05.
Wypowiadanie się dzieci na temat swojego miejsca zamieszkania: np. Co się najbardziej podoba w naszej miejscowości?; Co się w niej znajduje? Z czego jest znana? Kp cz. IV s. 21 wg poleceń.
Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu w zakresie 10 i przedstawianie działań w zapisie ( wymyślać zadania tekstowe lub podawać liczby do policzenia; dziecko zapisuje działania w zeszycie lub na kartce i odczytuje zapis ).
Wykonanie z papieru techniką origami „Samolotu”. Zabawy na świeżym powietrzu – sprawdzanie lotności samolotu, mierzenie krokami odległości na jaką poleciał, pobijanie własnych rekordów itp.
Kp l i l cz. II s. 75 wg poleceń.
Słuchanie piosenek w wykonaniu zespołów ludowych, oglądanie strojów ludowych z różnych regionów Polski – wskazać strój rzeszowski ( Internet ). Kp cz IV s. 22 wg poleceń.
Środa – 06.05
Wykonanie grzechotki ( puszka po napojach, plastikowa butelka, różne nasiona ). Zabawy przy piosence „Najpiękniejsze miejsce świata”z wykorzystaniem grzechotki ( poniedziałek ).
W mieście czy na wsi –Kp cz. IV s. 23 wg poleceń. Zabawy na świeżym powietrzu. Wykonanie pracy plastycznej techniką wydzieranki z kolorowego papieru, pod hasłem „Herb naszej miejscowości” – Kp cz IV s. 24 ( po narysowaniu wykleić elementy drobno rwanym papierem kolorowym; wyjaśnić co to jest herb !!! ). Ćwiczenia w czytaniu ( dowolny tekst ).
Czwartek – 07. 05
Kp cz. IV s. 25 wg poleceń.
Nauka rymowanki metodą ze słuchu:
Chociaż jestem mały/a
to swój adres znam.
Do domu potrafię
drogę wskazać sam/a.
Podawanie własnego adresu ( imię i nazwisko, nazwa miejscowości, numer domu ).
Słuchanie opowiadania S. Szuchowej „Przygoda z małpką” – ( Internet – Przygoda z małpką tekst ). Rozmowa na temat opowiadania. Powtórzenie własnego adresu. Wykonanie koperty z adresem.
Dowolne zabawy ruchowe lub zabawy na świeżym powietrzu. Wykonanie albumu swojej miejscowości z wcześniej nagromadzonych materiałów.
Kp cz. IV s. 26 wg poleceń.
Piątek – 08. 05
Ćwiczenia grafomotoryczne – Kp cz. IV s. 27 wg poleceń.
Nauka wiersza E. Stadmuller „Kim jesteś?” fragmentami, metodą ze słuchu.
Czy wiesz kim jesteś?
To oczywiste!
Co ci jest bliskie?
Znaki ojczyste.
Ojczyste barwy biało – czerwone.
Ojczyste godło – orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie – mazurka dźwięki,
no i stolica – miasto syrenki.
I jeszcze Wisła co sobie płynie:
raz na wyżynie, raz na równinie,
i mija miasta prześliczne takie…
Już wiesz, kim jesteś?
Jestem Polakiem.
Rozmowa na temat wiersza: Co jest bliskie osobie z wiersza?; Jakie są znaki ojczyste?; Co jest jeszcze bliskie?; Kim jest osoba z wiersza?; A kim ty jesteś? – Kp cz. IV s. 28 ( wyjaśnić pojęcia: Bałtyk – polskie morze, Wisła – najdłuższa rzeka Polski, Tatry – polskie góry, stolica – Warszawa największe miasto ) wg poleceń.
Wymienianie przez dziecko nazw wszystkich miesięcy roku w poprawnej kolejności – określanie , którym z kolei miesiącem jest maj. Zabawy na świeżym powietrzu.
4 latki
Poniedziałek 04. 05
Słuchanie piosenki „Tu mieszkam” ( adres jak u 5 i 6 l ); rozmowa na temat piosenki: O czym jest ta piosenka?; Jak się nazywa miejscowość, w której mieszkamy?; Jakie ciekawe miejsca się tu znajdują? Co oznacza słowo „ojczyzna” – wyjaśnić.
Pozostałe treści jak u 5 i 6 l ( bez kp ).
Wtorek 05. 05
Zabawa słowna „Prawda – nieprawda” np. Moja miejscowość to duże miasto. ; W mojej miejscowości jeżdżą autobusy. Przez moją miejscowość przejeżdża pociąg. (Wymyślić inne zdania ).
Wykonanie latawca z jednorazowej reklamówki – wyciąć z kolorowego papieru samoprzylepnego różne wzory; nakleić na reklamówkę; uchwyty związać sznurkiem. Zabawy na świeżym powietrzu – sprawdzanie lotności latawca.
Oglądanie krajobrazów przedstawiających góry ( albumy, czasopisma, Internet ). Budowanie z klocków góry – liczenie wykorzystanych klocków. Zabawy dowolne.
Środa 06. 05
Jak u 5 i 6 l ( bez kp ) – piosenka „Tu mieszkam”.
Rysowanie i kolorowanie kredkami – Mój dom. ( Nazywanie i wskazywanie elementów domu oraz przypomnienie nazw figur geometrycznych: dach to trójkąt, drzwi to prostokąt itp.; zwrócić uwagę na otoczenie: drzewa, kwiaty, … ). Zabawy na świeżym powietrzu.
Czwartek 07. 05
Kp cz. II s. 42 wg poleceń.
Rymowanka, opowiadanie, zabawy dowolne jak u 5 i 6 l.
Piątek 08. 05
Słuchanie wiersz „Kim jesteś?” ( jak u 5 i 6 l, można również nauczyć na pamięć, ale niekoniecznie). Pokazać na mapie Polski: Warszawę, Wisłę, Bałtyk, Tatry i wyjaśnić czym są – podzielić nazwy na sylaby oraz podać ich liczbę.
Kp cz. II s. 43 wg poleceń. Zabawy dowolne.
Pozdrawiam
Beata Kusy